בס"ד

הגיגים

צום חברתי  – כדרישת הקורונה

 

מוסכם על כולנו "שאין עוד מלבדו", כל התורה כולה היא שמותיו של ה'.
הסתכל בתורה, בעצמו, השם הוא המהות, וברא את העולם.

זה מה שדורש ישעיהו (נ"ה) מאיתנו בהפטרה לתענית ציבור:
"יַעֲזֹב רָשָׁע דַּרְכּוֹ, וְאִישׁ אָוֶן מַחְשְׁבֹתָיו; וְיָשֹׁב אֶל-יְהוָה וִירַחֲמֵהוּ,

וְאֶל-אֱלֹהֵינוּ כִּי-יַרְבֶּה לִסְלוֹחַ. כִּי לֹא מַחְשְׁבוֹתַי מַחְשְׁבוֹתֵיכֶם…"

כל מחשבת האדם היא אָוֶן, כי הוא מקדים את מחשבתו

לפני מחשבת ה' וזה האָוֶן. 

יתקן את הסדר "וישוב אל ה' ",  ע"י שיקדים את מחשבת ה' לפני שלו,

"וה' ירחמהו". (יינצל מהקורונה).

"כֵּן יִהְיֶה דְבָרִי אֲשֶׁר יֵצֵא מִפִּי, לֹא-יָשׁוּב אֵלַי רֵיקָם":

כִּי אִם-עָשָׂה אֶת-אֲשֶׁר חָפַצְתִּי, וְהִצְלִיחַ אֲשֶׁר שְׁלַחְתִּיו." (ישעיהו נ"ה, י"א)

והנה שלח לנו ה' את הקורונה, אנרגיה ייחודית לזמננו. 

עלינו לברר מה לעשות כדי שהיא לא "תשוב אל ה' ריקם". 

התנה ה' עם ישעיהו (נ"ו), אתנו ועם כל האנושות –

"וּבָחֲרוּ, בַּאֲשֶׁר חָפָצְתִּי…"

ובחרו ב –"לְשָׁרְתוֹ, וּלְאַהֲבָה אֶת-שֵׁם יְהוָה, לִהְיוֹת לוֹ לַעֲבָדִים…"
כתוצאה מכך  – "וַהֲבִיאוֹתִים אֶל-הַר קָדְשִׁי, וְשִׂמַּחְתִּים בְּבֵית תְּפִלָּתִי…."
"כִּי בֵיתִי, בֵּית-תְּפִלָּה יִקָּרֵא לְכָל-הָעַמִּים."

הביטוי הממשי לכך הוא " צום חברתי" –

ההסכמה לכך "שאויבי איש אנשי ביתו" (סוטה ט') – היא תרופה ממש.
עיקר השינוי -התרופה – הוא בכוונה הפנימית – התודעה.

להפסיק להישען על צדיקים, רבנים, ספרי הגות ומוסר

כפי שנקלטו במוחנו – כ"דמיונות כזב",  כ"מחשבת אָוֶן"  –

ולהישען על אבינו שבשמים: "רק לעשות רצונך חפצתי".
להידבק בך, להתבטל אליך בלבד וכ"ו.

ובהדרגה ובנחישות להיגמל מהתלות בחברה.

וכך ישמע בתוכנו קול ה', קול האמת, הנמצא בכל אחד ואחת בעולם.

ונסכם בדברי דוד המלך המשיח בסוף דברי הימים א':
"כִּי מִמְּךָ הַכֹּל וּמִיָּדְךָ נָתַנּוּ לָךְ"
"כִּי אַתָּה בֹּחֵן לֵבָב וּמֵישָׁרִים תִּרְצֶה "
"שֳׁמְרָה זֹּאת לְעוֹלָם לְיֵצֶר מַחְשְׁבוֹת לְבַב עַמֶּךָ וְהָכֵן לְבָבָם אֵלֶיךָ".

 

אשרינו – נעלה ונצליח כולנו

 

 

 

 

דרך היהדות לפי תורת בעל הסולם 

 

 

 

המלך
דברים למוצאי יום כיפור התשפ"א
ע"פ דברי הנביא ישעיהו

פונה אלינו ומבקש ומסביר הנביא ישעיהו בפרקים נ"ה – נ"ז בהפטרות צום גדליה וביום כיפור:

"יַעֲזֹב רָשָׁע דַּרְכּוֹ, וְאִישׁ אָוֶן מַחְשְׁבֹתָיו; וְיָשֹׁב אֶל-יְהוָה…"

מי זה הרשע ואיש אָוֶן? כולנו! כל אדם המביט אל ה' בעיניים טרוטות, המקדים מחשבתו הגשמית בעלת "הגיון כזב אנושי" לפני מחשבת ה' – הדורשת מאיתנו "הגיון אמוני" פנימי.

וממשיך ומסביר ופונה לכל אחד: "קְרָא בְגָרוֹן אַל-תַּחְשֹׂךְ, כַּשּׁוֹפָר הָרֵם קוֹלֶךָ; וְהַגֵּד לְעַמִּי פִּשְׁעָם, וּלְבֵית יַעֲקֹב חַטֹּאתָם…. "

במה חטאנו? בזה שהקדמנו מחשבותינו ואת של ה' זנחנו.

ככתוב: "וְאוֹתִי, יוֹם יוֹם יִדְרֹשׁוּן, וְדַעַת דְּרָכַי, יֶחְפָּצוּן"

וכדי לדייק את ההיגיון ה"אמוני" משתמש הנביא בהבנת מהות הצום. האם אתם חושבים שהצום הוא טכני? גשמי? צום, שק ועפר וכו', ועונה:

"הֲכָזֶה, יִהְיֶה צוֹם אֶבְחָרֵהוּ?…." "הֲלָזֶה תִּקְרָא-צוֹם, וְיוֹם רָצוֹן לַיהוָה?…"

ו\או להרבות בתחנוני "הב לי, הב לי" לגשמיות, כמו – בריאות, פרנסה וכו'? ועונה: "הֲלוֹא פָרֹס לָרָעֵב לַחְמֶךָ, וַעֲנִיִּים מְרוּדִים תָּבִיא בָיִת :כִּי-תִרְאֶה עָרֹם וְכִסִּיתוֹ, וּמִבְּשָׂרְךָ לֹא תִתְעַלָּם."

כלומר: אין "עני" אלא מדעת –תורה.

פתח עיניך וראה את נשמתך, את פנימיותך – כענייה ללא אוכל וכסות.
אל תתעלם ממנה. היא החלק החשוב מבשרך, ממהותך.

וממשיך הנביא למדרגה הבאה, בהסברו לחיזוק פנימיות האמונה באדם ועובר לקיום השבת, שהיא תכלית בריאת שמים וארץ.

"שֹׁמֵר שַׁבָּת מֵחַלְּלוֹ, וְשֹׁמֵר יָדוֹ מֵעֲשׂוֹת כָּל-רָע."
"כָּל-שֹׁמֵר שַׁבָּת מֵחַלְּלוֹ, וּמַחֲזִיקִים בִּבְרִיתִי."

כלומר: איך חיללנו את השבת? לא "החזקנו בברית ה' ". וכתוצאה מכך, כל מעשינו הם "כל רע".
וממשיך הנביא ודורש:

"אִם-תָּשִׁיב מִשַּׁבָּת רַגְלֶךָ" הרגליך, שלך "עֲשׂוֹת חֲפָצֶךָ" של חול, שלך "בְּיוֹם קָדְשִׁי" השבת-שלי, אני ה'. איך תעשה זאת? "וְכִבַּדְתּוֹ מֵעֲשׂוֹת דְּרָכֶיךָ" שלך, של חול- לפני שלי – של קודש. "מִמְּצוֹא חֶפְצְךָ" המדומיין, הכוזב –שלך, לפני שלי הנצחי. "וְדַבֵּר דָּבָר" שלך-דיבורי חול, לפני שלי-מחשבות קודש. רק אז. "אָז, תִּתְעַנַּג עַל-יְהוָה".

ומתוך כך נשתדל כולנו לא לעסוק בענייני חולין ביום שבת קודש ובימים טובים, במועדים ובכלל. אלא, נהלך כולנו ביראה, בעולם הרוחני, בהיגיון אמוני, עם ה' שבתוכנו.
לא יאמר עוד בביתנו: "מה עשית השבוע"? ועוד דיבורים דומים שתכליתם, השוואה חברתית מגושמת. אלא – דיבורים שתכליתם רוממות הדדית, חיזוק ובירור האמונה, מתוך כל נושא שפוגשים בחיי היום יום. אפילו מפוליטיקה – "בְּכָל דְּרָכֶיךָ דָעֵהוּ" (משלי).

הלוואי שנזכה, אמן.

כל הנכתב – על דעתי בלבד ומתומצת.
מותר ורצוי ללמוד עם מפרשים לעומק.
אשמח ללמוד ולהבין מכל אחד.

נדב ניצן.